Felleskostnadene


Alle kostnader som angår driften av bygget og annet til felles nytte blir fordelt på seksjonseierne etter hver enkelt sin eierbrøk. Det totale boarealet i sameiet er 1422 m2, og fordelingsnøkkelen for hver seksjon er BRA/1422 (eierbrøken).

Sameiets regnskapsfører sender månedlig faktura til alle seksjonseierne. Fakturaen består av 4 faste kostnadslinjer (del-beløp):

  1. Felleskostnadene for driften av bygget. Satsen for kommende år fastsettes i styrets møte i november måned, i forbindelse med godkjenning av neste års budsjett. Satsen skal normalt justeres årlig etter utviklingen i konsumprisindeksen dersom det ikke er uventede endringer i driftskostnadene. Satsen for 2024 er fastsatt til kr 58,50 pr m2 BRA pr måned. Det er tre hovedårsaker til den relativt høye satsen; sameiet har fått en sterk og langvarig øking i både strømpris og forsikringspremie fra starten av 2022, og sameiet må ta økonomisk ansvar for utbedring av reklamasjonsmangler etter at ansvarlig utbygger Jadarhus har begjært seg konkurs.
  2. Enhetskostnad for pliktig kontingent til Solbakkane Vellag med månedlige del-beløp som samlet tilsvarer den årskontingenten som er fastsatt av Vellagets årsmøte. For 2024 er årskontingenten kr 1700,- per bolig / leilighet.
  3. Enhetskostnad for basisabonnement på Altibox fibernettverk med månedsbeløp for internett og 4K-TV, og til den rabatterte prisen som følger av sameiets felles rammeavtale med Lyse til enhver tid.
  4. Enhetskostnad for felles innkjøp av ventilasjonsfilter, med månedlig del-beløp og fast årlig leveranse i august måned.

For seksjoner som er tilknyttet sameiets ladesystem kommer det i tillegg et kalkulert kvartalsvis ákonto-beløp basert på registrering av faktisk forbruk i ladesystemet, og sameiets gjennomsnittlige kraftpris i året. For denne og eventuelle andre ekstraposteringer kan regnskapsfører legge til et fakturagebyr.

Faktura-beløp nr 1 Felleskostnadene dekker daglig drift, fremtidig vedlikehold, felles vannbåren varme for leilighetene, alt varmtvann til forbruk, forsikring av bygget samt kommunale avgifter for målt forbruk av vann og avløp for alle seksjonene til sammen.

Hver seksjon betaler sine egne kommunale tilknytnings- og renovasjons-avgifter etter tilsendt faktura fra kommunen. Den kommunale fakturaen skal ikke inneholde de to variable avgiftspostene ‘Forbruk av vann’ og ‘Forbruk av avløp’.